söndag 6 juni 2010

Uppstart av räkkaret

Måste ju skriva lite om uppstarten av de olika karen också, annars blir ju dokumentationen bristfällig! Vi börjar med räkkaret, det är ju nyast.

7 maj hittade jag ett litet och gammalt 12 l akvarium på Omatori. Egentligen hade jag sett det där någon vecka tidigare, men det tog en liten stund att bestämma sig för att det var det jag ville ha!
10 € kostade det, så det var inte så oöverkomligt...


Från början var det tänkt att det skulle bli lite aqascape, med ett litet minilandskap i karet och körsbärsräkor. Nu blir det ju sällan så som man tänker, luftfiltret jag köpte var alldeles för stort för att scapen jag tänkt mig skulle funka, så det blev att investera i en rot och lite javamossa istället.

Körsbärsräkor blev det inte heller, med de hade red crystal räkor i affären så den 20 maj, efter att karet stått en vecka med bara inredning och skräpsniglar i fick 4 st sådana flytta in. Dagen efter att jag köpt dem hittade jag också en liten fripassagerare, ett endlersyngel som råkat följa med när jag köpte räkorna!

En knapp vecka efter starten dog en räka, men de andra mår bra och är aktiva så 2 juni fick 5 till räkor flytta hem till mig, så nu har jag 8.

Går allt som det ska har jag förhoppningsvis fler till månadsskiftet, då jag nu har två honor som går med rom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar