fredag 4 juni 2010

Dokumentationen tar sin början

Okej, då så! Nu är det dags att börja med en lite ordentligare dokumentation över mina akvarier. Det kan ju vara bra att veta vad man har gjort om det skulle bli något strul med akvarierna sedan i framtiden.
Som sagt har jag i dagens läge två akvarier.

Ett på 100 l med 1+1 ancistrus, 3 kuhlii ålar, 6 tigerbarber, 1+1 svärdbärare och 2+1 neonteror.
För några dagar sedan fick vi tyvärr avliva den sjunde tigern då den hade fått svamp och var allmänt väldigt dålig. Det var också den som var mobbad av resten av stimmet och till följd av det hade fått bukfenorna bortbitna..
Till hösten har jag tänkt att åtminstone svärdbärarna och neontetrorna ska få gå, har inte riktigt bestämt mig ännu med ancistrusarna, då jag ska ta ett litet projekt och göra om min fisksoppa till ett asien kar.

Det andra akvariet är ett vääldigt gammalt och vääldigt litet ett. Det är på 12 l och jag köpte det för en månad sedan på loppis.
Det har varit igång i 3 veckor idag, en vecka med baraväxter och skräpsniglar och nu två veckor med räkor i. För två veckor sedan köpte jag fyra crystal red räkor, men en dog för en vecka sedan. I går fyllde jag på med 5 till, så nu har jag 8 räkor allt som allt.
I det karet går också tillfälligt ett endelrsyngel och ett svärdbäraryngel, som ska få nya hem bara de växt till sig lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar